Medien

The Colmena experience - how to sustain open-source tools for non-profit media projects and having fun (A role play)

Media Meet Up
Vivienne Maria Gager, Hanna Hempel
This session playfully explores how to fund open tech for journalists. Our role play gets you involved into a consortium of of programmers, media developers, podcasters, social entrepreneurs and reporters, all united by one goal: to sustain the open-source newsroom Colmena for mobile media productions. Will they succeed? And will you join?
Many journalists and media activists know the dilemma: having to choose between data hungry or paid for tools. Integrated open-source solutions are rare flowers, especially for mobile devices. The reason: the coding and maintaining of software costs good money. So many good prototypes do end up in the valley of death: no funding, no fun. Colmena, a mobile newsroom kick-started in early 2020 as an open-source solution for local radios, community media and podcasters by DW Akademie shared this risk and had to reinvent itself as a co-governed technology, cherished and cared for by many quiet different supporters instead of just one. This is an ongoing experiment and we would like to share the thrilling experience of creating such a consortium within the temporary boundaries of an on-site role play. Participants of our meet up will slip into the roles of different consortium members (and its dark opponents), facing a set of challenges distilled from real life experiences, including skeptical donors, failing servers and fake experts. The role play will enable a collective reflection and a playful exchange of ideas that for one might just be a welcomed look into a vivid social tech experience but for others also stimulate new collaborative tech ecosystems to sustain some sleeping dreams...

Additional information

Type Meet Up
Language English

More sessions

Pending
Medien
Nonhuman Nonsense
Location: Flutgraben Welcome to AI-Bert’s Fresh Place, a supermarket run by an Artificial Intelligence, filled with “Personalized Solutions for Life on a Damaged Planet”! Can AI help us make different choices as ecosystems and value chains crumble? Could we trust an AI created in our own
Pending
Medien
Wassily Bartuska
Dive into an interactive glitch poem game. Can you escape the limbo and its ethereal inhabitants?
6/5/23
Medien
Juliane Löffler, Pia Stendera, Lena von Holt
Stage 5
In den vergangenen Jahren haben MeToo-Debatten dazu geführt, dass wir als Gesellschaft ein stärkeres Bewusstsein für Macht- und Abhängigkeitsverhältnisse bekommen haben. Ausgelöst wurden sie in der Regel immer durch journalistische Recherchen. Darum soll es in dieser Diskussion gehen.
6/5/23
Medien
David Schraven
Lightning Box 2
Was folgt auf Massenentlassungen im klassischen Journalismus? Wir glauben an eine Gründungswelle der Aufklärung. In etlichen Kommunen, auf dem Land, entsteht eine Bewegung fern ab der großen Städte. Das besondere daran: Jede*r kann teilhaben. Wir schaffen den gemeinnützigen Journalismus.
6/5/23
Medien
Marc Jan Eumann, Paulita Pappel
Stage 4
The internet is for porn: Rund 30 Prozent des weltweiten Traffics ist pornografischen Ursprungs. Entsprechende Inhalte dürfen nur nach erfolgter Alterskontrolle angeboten werden. Die Kommission für Jugendmedienschutz (KJM) der Landesmedienanstalten ist für die Umsetzung zuständig – und geht mit Kritiker*innen ins Gespräch.
6/5/23
Medien
Dennis Horn
ARD Perspective Lab
ChatGPT macht Spaß. Es kann Essays schreiben, Drehbücher generieren oder Textbausteine fürs Marketing formulieren. Aber eins kann es nicht: streng mit Fakten umgehen. Für die Sportschau haben wir versucht, das GPT-Sprachmodell für Spielberichte zur Fußball-Bundesliga zu nutzen - und sind dabei schnell an Grenzen gestoßen.
6/5/23
Medien
Tina Lorenz
Stage 6
Von Mixed-Reality Opernabenden mit über 500 VR-Brillen im Saal, über sinfonische Videospielmusik-Konzerte oder einem bundesweiten Versandprogramm für 360° Theaterstücke, bis hin zu location-based gaming und surrealistischem Schauspiel in Augmented Reality: Das Staatstheater Augsburg macht Theater für das 21. Jahrhundert.