Medien

The Platisher Problem

Lightning Box 1
Arikia Millikan
Every time a Silicon Valley tech startup proclaims to be the one true savior of journalism, a Platisher is born. In this talk I’ll explore the incompatibilities of being both a platform and a publisher and highlight some of the most egregious missteps of well-known Platishers. What’s required to offer a truly independent publishing experience?
Silicon Valley and independent media go together like oil and water, but time and time again creators fall victim to the traps of multi-million-dollar user-acquisition budgets. Venture-backed startups rely on the promise of exponential growth to secure investments. But “if you build it, they will come” doesn’t really work in journalism, a field where about 50% of practitioners are freelance due to the crumbling state of corporate media. Companies like Medium and Substack emerged on the scene proclaiming their mission to “save journalism,” piggybacking off of older creator economy models. But the lofty goals and messiah complexes of the founders weren’t enough to attract users. After all, if anyone can publish anything on your platform, you have a quality problem; if only hand-picked stars can publish, you have a scaling problem. Soon after launching, the platforms’ mantras shifted to “if you pay them, they will come.” Enter: The “Platisher” — a hybrid entity in between a platform and a publisher. Platishers sought out and enticed journalists and writers seeking greener economic pastures with everything from “free” use of their platforms to six figure advances. But with publisher-type strings attached, the publishing experience was not so independent after all. Lack of transparency in funding, the classic “whale problem” of a few successes in a sea of bait-and-switch failures, and unclear policies around content and subscriber data ownership all plague the process. Now, with CDA230 legislation pushed back into the political arena, a surge in neo-fascist publishing efforts, and the explosion of AI, it will be more important than ever to understand just where the line is between platform and publisher. Is it possible to be a truly independent publisher on the web?

Additional information

Type Lightning Talk
Language English

More sessions

Pending
Medien
Nonhuman Nonsense
Location: Flutgraben Welcome to AI-Bert’s Fresh Place, a supermarket run by an Artificial Intelligence, filled with “Personalized Solutions for Life on a Damaged Planet”! Can AI help us make different choices as ecosystems and value chains crumble? Could we trust an AI created in our own
Pending
Medien
Wassily Bartuska
Dive into an interactive glitch poem game. Can you escape the limbo and its ethereal inhabitants?
6/5/23
Medien
Juliane Löffler, Pia Stendera, Lena von Holt
Stage 5
In den vergangenen Jahren haben MeToo-Debatten dazu geführt, dass wir als Gesellschaft ein stärkeres Bewusstsein für Macht- und Abhängigkeitsverhältnisse bekommen haben. Ausgelöst wurden sie in der Regel immer durch journalistische Recherchen. Darum soll es in dieser Diskussion gehen.
6/5/23
Medien
David Schraven
Lightning Box 2
Was folgt auf Massenentlassungen im klassischen Journalismus? Wir glauben an eine Gründungswelle der Aufklärung. In etlichen Kommunen, auf dem Land, entsteht eine Bewegung fern ab der großen Städte. Das besondere daran: Jede*r kann teilhaben. Wir schaffen den gemeinnützigen Journalismus.
6/5/23
Medien
Marc Jan Eumann, Paulita Pappel
Stage 4
The internet is for porn: Rund 30 Prozent des weltweiten Traffics ist pornografischen Ursprungs. Entsprechende Inhalte dürfen nur nach erfolgter Alterskontrolle angeboten werden. Die Kommission für Jugendmedienschutz (KJM) der Landesmedienanstalten ist für die Umsetzung zuständig – und geht mit Kritiker*innen ins Gespräch.
6/5/23
Medien
Dennis Horn
ARD Perspective Lab
ChatGPT macht Spaß. Es kann Essays schreiben, Drehbücher generieren oder Textbausteine fürs Marketing formulieren. Aber eins kann es nicht: streng mit Fakten umgehen. Für die Sportschau haben wir versucht, das GPT-Sprachmodell für Spielberichte zur Fußball-Bundesliga zu nutzen - und sind dabei schnell an Grenzen gestoßen.
6/5/23
Medien
Tina Lorenz
Stage 6
Von Mixed-Reality Opernabenden mit über 500 VR-Brillen im Saal, über sinfonische Videospielmusik-Konzerte oder einem bundesweiten Versandprogramm für 360° Theaterstücke, bis hin zu location-based gaming und surrealistischem Schauspiel in Augmented Reality: Das Staatstheater Augsburg macht Theater für das 21. Jahrhundert.