Art & Culture

Theater und Quantenzeitalter

„Die Parallelwelt“- Das Schauspiel Dortmund und die Digitalität
Seit 2010 ist die Sehnsucht des Schauspiel Dortmund, ein gegenwärtiges und wagemutiges Schauspiel für ein Publikum des 21. Jahrhunderts zu schaffen, ein Volkstheater für die Digitale Moderne. Intendant Kay Voges, Videokünstler Mario Simon und Engineer Lucas Pleß berichten über Dortmunder Theaterarbeiten zum Menschsein im Digitalen Zeitalter, speziell über die Stückentwicklung "Die Parallelwelt", die im September 2018 am Berliner Ensemble und am Schauspiel Dortmund gleichzeitig Premiere hatte, sowie über die "Akademie für Digitalität und Theater", die 2020 in Dortmund gegründet werden soll.
Einen Theaterabend, der die Ränder des Erzählens auslotet und die Grenzen zwischen Theater, Film und Netz in Frage stellt: Im September 2018 hatte „Die Parallelwelt“ simultan am Schauspiel Dortmund und am Berliner Ensemble Premiere. Regisseur Kay Voges, Videokünstler Mario Simon und Software-Ingenieur Lucas Pleß vom Schauspiel Dortmund berichten über die Entwicklung eines Theaterabends, für den zwei Bühnen und zwei Zuschauerräume in zwei Städten in Echtzeit per Glasfaser verbunden sind. „Die Parallelwelt“ spielt mit der Vervielfältigung von Identitäten im Zusammenspiel mit dem Wandel von Bildern, die sich die menschliche Spezies zu dem Kosmos macht, dessen Teil sie ist – und mit Entgrenzung, Auflösungs-Alptraum und einer Neuzusammensetzung der Welt, wie wir sie kannten. „Die Parallelwelt“ ist die neueste Produktion zum Thema Menschsein im Digitalen Zeitalter vom Dortmunder Team um Kay Voges, das seit 2010 inhaltlich und formal an den Grenzen von Theater und Installation, Performance, Coding, Game und neuer Medienkunst forscht. Die Sehnsucht von „Deutschlands führendem Theaterlabor“ (DIE WELT): Ein gegenwärtiges und wagemutiges Schauspiel für ein Publikum des 21. Jahrhunderts, ein Volkstheater für die Digitale Moderne. Diese Forschungsreise wird ab 2020 intensiviert werden, wenn in Dortmund die neue „Akademie für Digitalität und Theater“ an den Start gehen soll.

Additional information

Type lecture
Language German

More sessions

12/27/18
Art & Culture
Sélim Harbi
Eliza
Let's think "Beyond Slavery": Afroroutes is a one-of-a-kind VR experience conceived as a journey through 3 displaced African heritages, immersing users in Rituals and Ceremonies to experience that well-conserved memory form, but also to feel the power of Music as a strong anthropological tool. Connecting Afro-diasporic narratives: alterity and heritage transcendence within the digital era, Afroroutes is a trigger to open a crucial debate about diasporic identity.
12/27/18
Art & Culture
Coco Sollfrank
Eliza
Performance lecture by Cornelia Sollfrank that makes a (techno-)feminist comment on the entanglements of gender, technology and information politics exemplified by the case of Julian Assange and Wikileaks. The artist takes us in her text assemblage on an adventurous trip into the realm of zeros and ones, of data and pure information, of ciphers, signifiers and figures. On the other side of reality we encounter suspected heroes, leaks and phreaks, engineers of escape who control our secret ...
12/27/18
Art & Culture
Angela Washko
Eliza
During her talk “Tactical Embodiment,” artist and activist Angela Washko will present several different strategies for performing, participating in and transforming online environments that are especially hostile toward women. She will introduce her long-term performative intervention “The Council on Gender Sensitivity and Behavioral Awareness in World of Warcraft” alongside several interventions, interviews, performances, written works and video games works she has created with the ...
12/28/18
Art & Culture
Eliza
From Cyberfeminism to XenoFeminism - a short history of radical appropriations of media. This discussion will question how media is made (for whom and for what) and how meaning is produced through different contexts. it will feature media hacks and productions spanning a century and three continents.
12/28/18
Art & Culture
mp_ttaa
Eliza
This talk will engage the practises and protocols of hacking in the context of Hong Kong, drawing parallels from the stigmergic responses of the city (consensus network organisation) and the peer-production (or attempt) of the hackerspace, Dim Sum Labs. Perspectives on this will also draw from the publication, The Field Guide to Hacking (_TFGTH), a collection of (project and essay) snapshots generated from the hackerspace and its surrounding community.
12/28/18
Art & Culture
Judith Okonkwo
Eliza
This talk will share the experience of a leading African extended reality lab - Imisi 3D. It will highlight this African journey to adopt augmented and virtual reality, the challenges and lessons learned and will then focus on some of the arts and culture use cases that have emerged so far. In particular we will explore the collaboration with the IAF Basel festival (organisers of the Contemporary Africa Photography prize) that resulted in Reality Check, a simultaneous virtual reality tour of ...
12/28/18
Art & Culture
JAN BERGER
Dijkstra
a didactic live-gaming performance about dying women across video game history